Saturday, March 12, 2011

Situasi 13

~Adab dan Sopan dalam berbicara~

Assalamualaikum w.b.t dan Salam Cintai Bahasa...

Saya tidak menanam nenas,
Tanam kepaya di dalam padi,
Saya tidak memandang emas,
Budi bahasa yang saya cari.

Pertemuan kali ini saya memulakan bicara dengan serangkap pantun yang saya kira mudah untuk difahami dan dihayati maksud pantun tersebut.  Mengapa begitu sukar untuk berbicara dengan baik? Tidak bolehkah untuk bertutur dengan menggunakan nada yang sepatutnya dan bersopan? Berbicara mengikut emosi tanpa memikirkan hati dan perasaan orang yang diajak berbicara.  Beginikah bakal pendidik yang diamanahkan untuk mendidik anak bangsa? Tidak mampu untuk mengawal emosi dan melampiaskannya kepada orang lain.  Di mana budi bahasa dan adab sopan dalam berbicara yang telah diajarkan sejak kecil sehingga menimba ilmu ke menara gading?
Bukanlah niat dihati untuk memburukkan atau menuduh orang lain, tetapi sebelum kita mengeluarkan kata-kata hendaklah kita kawal dahulu emosi dan fikirkan bicara apa yang akan kita keluarkan dari  mulut yang boleh menjadi penawar dan racun jika tidak dijaga seeloknya. Benarlah kata-kata pepatah Melayu yang berbunyi :
Terlajak perahu boleh diundur,
Terlajak kata buruk padahnya.

No comments:

Post a Comment