Sunday, March 13, 2011

Situasi 21

~Kekeliruan Bahasa~

Pada hari ini, isu atau topik yang ingin saya bicarakan adalah mengenai kekeliruan bahasa yang saya perolehi dalam media cetak, iaitu akhbar yang sentiasa dibaca oleh pelnagai golongan masyarakat dan bangsa.  Kekeliruan yang saya maksudkan di sini ialah ayat yang saya fikir agak sukar untuk difahami oleh pembaca.  Hal ini kerana saya sendiri membaca tajuk berita tersebut beberapa kali untuk memahami maksud yang ingin disampaikan oleh penulis.  Ayat tersebut ialah :


Kekelirua di sini ialah pada ayat "kereta dipandu lelaki masuk gaung selepas pasangan hilang selepas 21 hari kahwin ditemui semula".  Kekeliruan ini berlaku pada perkataan 'selepas' yang digunakan yang agak menyukarkan pemahaman pembaca. 
Teguran bersama...

No comments:

Post a Comment