Thursday, March 17, 2011

Situasi 40

~Permasalahan tatabahasa~

Assalamualaikum...

Masih juga saya ingin membicarakan mengenai permasalahan tatabahasa dalam akhbar.  Walaupun ada sesetengah pihak yang tidak ambil peduli tentang permasalahan ini, tetapi bagi saya permasalahan ini perlu diberi tumpuan oleh penulis akhbar.  Pada hari ini, semasa saya sedang membaca akhbar Berita Harian, saya terbaca iklan yang berbunyi,




Saya tidak pasti sama ada editor akhbar tersebut sudah menyemak tatabahasa dan segala ejaan yang digunakan dalam akhbarnya.  Ayat "Pastinya, mampu milik sekarang" di mana terdapat kesalahan tatabahasa yang sepatutnya ayat itu ditulis "Pastinya, mampu dimiliki sekarang".

Komen :
Pada pendapat saya, walaupun kesalahan tatabahasa yang dilakukan dilihat agak remeh tetapi adakalanya  akan menjejaskan maksud ayat itu sendiri atau menyukarkan pemahaman pembaca untuk memahami ayat tersebut.

Hancur bahasa, musnahlah bangsa... 

No comments:

Post a Comment